torsdag 30 juli 2015

Grytbröd

Det var från bloggen Tuvull (klick) som jag fick den enorma inspirationen att baka bröd.
Det är rätt så knepigt att få ett fluffigt inuti och knaprigt utanpå bröd.

Så jag bestämde mig för att testa grytbröd (pataleipä). Och jisses vad det blev bra och hur enkelt kan det egentligen vara!

Före jag hann ta fram kameran så var över halva brödet uppätet.


Knaprig yta.


Luftigt.

Till detta bröd använde jag:

5 dl vetemjöl
2 dl speltmjöl
½ tsk salt
½ tsk torrjäst
3½ dl vatten
En näve torkade tranbär
En näve cashewnötter

Blanda allt förutom vattnet i en skål. Häll sedan i det varma vattnet och rör om.
Täck den med färskfolie och låt degen stå i rumstemperatur 12-24 h.

Mjöla bordet och kippa ut degen ur skålen. Vik degen dubbel. Strö över lite mjöl och lägg en kökshandduk på. Låt degen jäsa i 30 min.
Värm under tiden ugnen till 225 grader och lägg en gryta i den kalla ugnen. 

Plocka ut den varma grytan och olja den med t.ex. rapsolja. Lyft degen i den varma grytan och sätt locket på. Ha brödet i ugnen i ca. 40 minuter. Efter 40 minuter tar du bort locket så att ytan får färg, i ca. 15 minuter. 

MUMS!

2 kommentarer:

  1. Detdär verkar vara värt att pröva på. Har inte bakat ännu i mitt luftiga kök :-)

    SvaraRadera
  2. Visst är det ett underbart bröd? Helt klart en ny favorit hos oss! :)

    SvaraRadera