måndag 28 september 2015

Tips på vad man kan göra med gammal mat

Något som jag kunde bli bättre på är att använda bort matprodukter som blivit lite skruttiga.
Mycket har jag hittat på att återanvända produkterna till och här kommer mina tips på de (hos oss) vanligaste "skruttiga" produkterna:

1) Gröt som blivit över. 
Ibland orkar inte barnet äta sin gröt och då gör jag bröd av gröten. Dessa äter hon alltid med god aptit. Gör t.ex. såhär; blanda 2 dl gröt med 2 dl (sur)mjölk (använder också yoghurt ibland) och 0,5 dl olja. Blanda skilt i en skål 2 dl rågmjöl, 2 dl vetemjöl (använder spelt ibland), 1 tsk bakpulver och 0,5 tsk salt. Kombinera snabbt alla ingredienser till en deg. Jag brukar också sätta i lite torkad timjan och grynost för att få mera smak. Forma degen till platta bröd (ca 16 st). 200 grader och 20 min i ugnen.

Ibland när vi lite lyxar till det så gör jag pannkaka av gröten. Jag gör en helt vanlig pannkakssmet och bara häller i gröten. Gott!

2) Gammalt bröd.
Förutom fattiga riddare och brödkrutonger så har vi gjort skorpsmulor. Man låter brödet torka och sätter det i mixer för att få det fint. 

3) Klimpig mjölk. 
När mjölken börjat klumpa sig känns det inte så kul att dricka det mera. Men det går dock bra att koka gröt av sådan mjölk eller steka plättar.

4) Bruna, mjuka bananer.
Fy, tycker inte alls om att äta mjuka bananer, hellre gör jag en smoothie av dem och dricker upp dem! En lätt smoothie görs av banan, bär (t.ex. jordgubb, blåbär), yoghurt och mjölk.

5) Udda rotfrukter.
Rosta dem i ugnen och blanda dem till en soppa. En gång gjorde jag en soppa på två rödbetor, två morötter, lite batat och någon purjo. Gott blev det.

Jag blir ibland lite förfärad när folk slänger bort bra produkter bara för att datumet säger att bäst före gått ut. Har man lukt-, och synsinnet i behåll så kan man ganska bra lita på det. T.ex. ägg luktar alldeles förskräckligt när de blivit gamla ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar