fredag 11 december 2015

Böcker 2015

Som kom-ihåg tänkte jag lista upp böcker jag läst år 2015 på denna blogg. Det var lite svårare än vad jag tänkt mig eftersom jag kommer ju inte ihåg vad allt jag läst! Hah :)

I genomsnitt läser jag två böcker per månad så det blev böcker borta från denna lista. Antagligen var de inga vidare bra om jag en gång glömt bort dem.  

* Donna Tartt - Steglitsan. En bok som fått mycket beröm och början verkade vara bra. Mot slutet började mitt intresse för att läsa denna bok sakta försvinna och jag läste aldrig denna bok till slut! Det blev kanske 50 sidor kvar, men jag orkade helt enkelt inte. Senast jag lämnat en bok oläst var säkert för 15 år sedan! 2/5

* Jens Andersen - En biografi över Astrid Lindgren. När jag läst denna bok så insåg jag hur lite jag vet om Lindgren. Boken var så intressant att jag köpte den åt mamma till morsdag. Jag kommer säkert att läsa den på nytt. 5/5

* Jo Nesbo - Sonen. Första boken jag läst av denna författare och den var husigt spännande. Jag skall nog ta och söka reda på flera av hans böcker. 4/5

*Arne Nevanlinna - Heta. Intressant bok om samhällsklasser och förgångna tider. 3/5

* Christian Rönnbacka - Kylmä Syli. Hans fjärde bok om kommissarie Hautalehto. Denna bok skall visst omvandlas till film. Den kommer jag definitivt att se! 5/5

* David Lagercrantz - Det som inte dödar oss (Millennium 4). Jag älskade Stieg Larssons Millennium trilogi och den fjärde var riktigt bra, fast inte lika bra. Kanske det gick att märka att den var en annan författare. 4/5

* Karin Granlund - Prins i en värld som inte fanns. En intressant bok, med flera roliga historier. 4/5

* Mark Levengood - Sucka mitt hjärta men brist dock ej. Denna bok läser jag en gång om året. För att jag blir på så gott humör av den. 5/5

* Marisha Pessl - Nattfilm. Tja, den var väl helt okej. 2/5

* Giulia Enders - Charmen med tarmen. En faktabok som en skriven på ett underhållande sätt. Jag gav den åt pappa till farsdag (så att jag kan läsa den på nytt :)). 5/5

Ulla-Lena Lundberg - Marsipansoldaten. Hon skriver så vackert! Och kan bygga upp fina historier! I något skede skall jag läsa igenom alla hennes böcker. 5/5

* Susanna Alakoski - Svinalängorna. Jag har läst denna bok tidigare, men glömt bort hurdan den var. Fattigdom, alkohol...tråkiga ämnen, men samtidigt intressant. 3/5.

* Bernard Cornwell - Pakanavaltias och Tyhjä valtaistuin. Jag tycker bra om Cornwells vikingahistoria och nu läste jag sjunde och åttonde boken. Fängslande! 5/5. 

Som bäst läser jag Kaj Korkea-ahos Onda boken.

I Efter Nio berättade de att vi finländare är världsbäst på att låna böcker på biblioteket. Bibban är nog ett fint ställe! Vi besöker stället varannan vecka och allt är dessutom gratis :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar