måndag 20 november 2017

Känsliga lilla bebisen

Nu när Lillebror börjar närma sig fyra månader så tycker jag att man börjar se personlighetsdrag. Hur olika barn egentligen kan vara. Någon grej som fungerade med det ena barnet fungerar inte med det andra barnet.
Lillebror verkar vara ett mycket känsligare barn, som reagerar på ljud, ljus och andra omgivningar. 
Smulan har också nu som treåring blivit känsligare för ljud (är det åldersrelaterat kanske?).

Vi hade igår hela dagen och kvällen kompisar hos oss och man märkte att Lillebror hade jätte svårt att koppla av. Det enda som fungerade var att gå och sitta i ett mörkt rum en stund och varva ner. Idag blev det lite samma grej när jag hade mina mammakompisar på besök. 

Det var super skoj att se kompisarna igår och mina gamla gymnasiekompisar idag. Med ena kompisen har det gått 4 år sedan vi sågs senast! Hjälp, vad tiden går fort! Nu skall vi försöka ses lite oftare :)

En grej som är nytt med Lillebror jämfört med Smulan är att denna bebis spyr. Han spyr ibland direkt efter maten och ibland t.om. två timmar senare.
Vi har spytrasor överallt. Barnet är i spyor och ibland har jag också spy i håret, på blusen, i bh.n och på byxorna. 
Så det är nytt att man måste ta reservkläder åt honom OCH åt mig.


Lillemannen omringad av trasa.

Fysioterapeuten menade att det kan inverka på kroppens ställning att han spyr så mycket. Barn kan räta på sig och böja sig bakåt för att det känns bättre då när mjölken seglar upp. Kanske han därför har lite svagare halsmuskler än nackmuskler. Likaså äter han hellre upprätt ur tuttflaska, så ammandet har känts obehagligt då han måste ligga ner. Vissa ställningar gör också honom ledsen och han blir genast nöjd när man håller i honom på annat sätt.

Imorgon skall vi till rådgivningen då han fyller 4 månader nästa vecka. Huj, vad tiden går fort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar