lördag 27 januari 2018

Om dofter

Min dotter har ett väldigt känsligt luktsinne.
Eftersom jag själv har ett normalt luktsinne så överraskar hon mig jämt.
Det som gör det så roligt är att hon kan beskriva dofter så bra.

Då hon har ett så känsligt luktsinne så är det inte alla gånger så kul heller. Hon gillar smaken på vissa ostar, men kan inte tåla lukten. Hon har löst problemet med att hålla i näsan medan hon äter :D


Pizza med päron och blåmögelost, nams!

Ibland blir det lite pinsamt. Som när några gubbar hade varit och målat vårt vardagsrum. Smulan kommer hem från dagis och ropar, det luktar svettig gubbe och målfärg här hemma! 

Hon känner skillnad på köpt gurka och gurka odlad i mofas växthus. 
När vi ärvt kläder av kusin A och Lillebror har dem på sig så undrar hon varför Lillebror doftar kusin A. Vad konstigt tycker hon. Eller när min kusin Peppar hade blandat ihop åt mig byktvättmedel av ättika och hällt lite pepparmyntsdoft i så undrar Smulan varför hennes kläder doftar stark karamell (ingen dum doft dessutom) :) 

Det är noga med handtvål och tandkräm och så doftar hon gärna på oss. Usch, säger hon om jag har varit och simma till simhallen. Klor är ingen god doft!

Min Man brukar också dofta på saker så jag tror att hon ärvt det av honom. Ibland står de framför kryddhyllan och doftar på alla burkar. En av de godaste kryddorna är grönpeppar tycker Smulan.

Nu är vi alla lite täppta i näsan av flunssor som flyger och flänger runt. Stackars Lillebror blev i natt alldeles rosslig och snorig. Extra hemskt när han är så liten ännu <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar