torsdag 29 augusti 2019

Husägarens kom-ihåg

Vi flyttade in i detta hus december 2018.
Än idag nyper mig i armen när jag går runt här hemma och kan inte förstå att jag får bo i mitt drömhus! Jag är fortfarande nykär i detta hus och denna gård. 



Nu när jag har några timmar tid varje dag när Lillebror sover så har jag tagit mig i kragen och börjat ta reda på vad man skall göra i ett hus. Vad man skall göra varje månad, varje halvår, år, fem års mellanrum osv osv. 

Vissa saker vet jag, men andra har jag lite gissat mig fram. Så det var på tiden att jag satte mig ner och skrev Excel-listor, tog kopior, gör anteckningar och köpte t.om. en bok.

Jag har bott största delen av mitt liv i egnahemshus, men inte så att jag skulle ha haft ansvar för det. Mina föräldrar hade koll på husets ärenden. 

Det känns bra nu när allt inte är en klunga i tankarna, nu är det utbenat och jag behöver inte försöka komma ihåg saker utantill när jag har allt på datorn. Som t.ex. att tömma bevattningssystemets rör före vintern så att de inte går sönder osv.

Jag känner också att jag måste fixa allt före jag far på jobb (2020), så att det är rutin. Sen blir det så mycket annat jag måste göra att det lätt faller i glömska. 

Vi delade upp några av mina uppgifter mellan oss, men jag tog dem tillbaka då Mannen bl.a. glömde bort att betala räkningar osv. Bättre att jag gör det nu så blir jag inte helt galen :) Nästa år delegerar jag hälften av mina "uppgifter" åt honom :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar