torsdag 15 augusti 2019

Rådgivning

Igår hade vi Lillebrors 2-års rådgivning. 
Nu när han har lite 2-års trots på gång så var jag inte alls säker på hur det hela skulle gå. Men som tur var han väldigt samarbetsvillig. Det enda som orsakade protest och skrik var när han skulle vägas och mätas. Han måste sitta på vågen och ligga på bordet för att få måtten. 
Tur att det kollades upp till sist för att sedan var han färdig att gå hem. När kläderna var på igen så gick han bestämt mot dörren och drog i handtaget och sa bestämt "HEM". 

Allt var prima, han växer på sin egna kurva, hör, ser och pratar bra. Det kommer både finska och svenska samt meningar med tre ord. Ganska mycket förkortar han ännu. T.ex. jordgubbar kallar han för "gubbar". 

Nappen/tutten borde vi så småningom göra oss av med. Men i detta skede är jag inte alls intresserad av att ta upp den striden. Han får ha den när han skall sova, då är alla nöjdast.


Lillebror älskar allt med hjul och orkar leka hur länge som helst med sina fordon. 

Han trivs så bra med bilarna att jag kunde t.om. stryka i ca 30 min medan han pysslade för sig själv i rummet bredvid. Ibland ropade han för att kolla att jag är kvar och så ropade jag tillbaka.

  Idag har vi tagit det lugnt och varit hemma och i parken. Ett litet äventyr gjorde vi med barnen efter dagis när vi var och hämtade blåbär. 
Jag har aldrig köpt färska blåbär tidigare för att jag har ett så bra blåbärsställe som jag brukar besöka. Nu var det så tokigt att någon annan hunnit före och vi fick bara ihop krafsat till blåbärspaj. Vi har också blåbär bakom vårt hus, men det kom jätte lite av dem i år.
Jag såg på Facebook att någon plockade och sålde blåbär i ämbar här nära oss så jag kontaktade honom och fick ett "blåbärs ämbar" åt mig.
Barnen vräkte i sig blåbär på vägen hem men det blev kvar både till sylt, frysen, kylskåp och bakverk.

Blått e gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar