onsdag 21 augusti 2019

Kylskåpet som trodde den var en frys

Vårt kylskåp och frys är från 2005 då huset byggdes. Någon månad sedan tyckte kylskåpet att det skall börja tillverkas is, i tjocka lager. Jag avfrostade kylskåpet och bad den sluta upp med tillverkningen av is. Men nej, den glömde bort det och det ser ut som en glaciär inne i den igen.
Slutligen bestämde vi oss för att byta ut det, då dörren blev kvar i handen när vi öppnade kylskåpet.

En kylskåp utan dörr är nog inte så bra för miljön och omgivningen fastän det skulle bli svalare inomhus en het sommardag. 

Vi beställde ett nytt kylskåp med passande frys i standardmodell (höjd 185 cm) i söndags. 
När vi kom hem så kontroll mätte jag nuvarande och det visade sig att de är 180 cm! Dvs 5 cm lägre än nya. Shit!

Problemet är att vi har köksskåp ovanför kyl och frys. Efter ett ihärdigt googlande så hittade jag ETT kylskåp på 180 cm (alla andra mindre är integrerade). 

Vi kom fram till 2 alternativ

1) Köpa det enda kylskåp på 180 cm

2) Riva ner köksskåpen

Vi tog alternativ 2 och rev ner köksskåpen. Skulle vi igen ta en mindre modell så har vi ju samma dilemma igen i ngt skede. Dessutom var den enda modellen på marknaden inte alls lika trevlig som den vi beställde. Man vill ju gärna kunna välja själv. 

Nu blir det att fundera ut hur vi skall göra med det konstiga utrymmet ovanför kyl och frys. Sätta upp samma skåp högre upp, öppenförvaring eller annat.

Tack till snälla kompisarna som tog hand om våra frysprodukter under utbytet av apparater. Jag skulle nog ha gråtit lite om alla bär som jag fryst ner skulle ha smultit bort. 


Ovan gamla kylskåpen och köksskåpen. Katten tassade rakt in i bilden :)


Nya kylen och frysen utan köksskåp. Jag har inte än torkat dörrarna rena efter installeringen.

Så nu har jag för första gången köpt ett kylskåp och en frys. Det har jag aldrig tidigare gjort.
Nu får de lov att hålla i åtminstone 15 år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar