fredag 7 maj 2021

Böcker för 7 åringar

 Smulan har alltid älskat att lyssna på sagor och bläddra själv i böcker.

Hon kunde redan som 2-åring utantill flera böcker som hon sedan läste högt för sig själv. Det var ganska roligt då de hade på dagis samma böcker och berättade hur Smulan läste för sina kompisar dessa böcker.

Jag tänkte att jag skall passa på och skriva upp åt mig en kom-i-håg vilka böcker som Smulan nu gillar då hon går i förskola. Så kommer jag ihåg att låna dessa böcker åt Lillebror också när han kommer upp i samma ålder.

Gamla klassiker som jag också gillat som liten gillar också Smulan. Nu läser vi som bäst Tove Janssons "Kometen kommer". Alla vi barn i Bullerbyn, Madicken och Emil i Lönneberga är alltid kul att läsa. 

Men nu tänkte jag lista upp böcker som jag inte har läst som liten.

En rolig ny bekantskap är Familjen Jansson. Martin Widmark har skrivit dessa böcker. De handlar om en familj där de vuxna beter sig som barn och barnen som vuxna. På tal om familjer så är också Familjen Monstersson rolig (författare Mats Wänblad), men dock lite skrämmande samtidigt. 

Lasse & Maja böckerna (också Martin Widmark) gillas också och det finns flera av dem att läsa.

En spännande serie som heter "Handbok för superhjältar" (Elias Våhlund är författare) har vi streckläst. En bok per kväll blev det. Fem böcker finns att låna på biblioteket och nu väntar vi på att den sjätte boken skall komma. Vi väntar båda otåligt på den!

Böcker på finska som gillas skarpt är:

Tatu & Patu (Aino Havukainen), Heinähattu ja Vilttitossu (Sinikka Nopola), Onneli ja Anneli (Marjatta Kurenniemi) och Risto Räppääjä (också Nopola). 

Bamse kommer varje månad hem i brevlådan och den läser vi igenom genast när den anländer. Det roliga är att nu har Lillebror också intresserat sig för Bamse så han sitter med och lyssnar igenom hela tidningen.

Vi läser turvis för barnen varje kväll, ena kvällen läser jag åt Smulan och andra kvällen läser jag åt Lillebror och Mannen gör tvärtom. Då får de varannan kväll en finsk saga och varannan en svensk. Ibland blir det på ett så spännande ställe att vi måste läsa den svenska boken på dagen efter förskolan ifall det inte är min tur att läsa på kvällen.

Som mål till sommaren har jag att hitta flera nya spännande böcker åt båda barnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar