fredag 27 augusti 2021

Äppel päppel

 Sådant busväder! Regn, rusk och hårda vindar. Som tur borde det bli vackert imorgon.

Vinden slet och rev i våra äppelträd så att nästan alla äpplen ramlade ner på en gång.

Jag fick kavla upp ärmarna och hitta på olika saker att göra av äpplena.

Efter att jag hade mosat och kokat upp största delen så skivade jag en hög och hängde upp på tork.


Barnen tycker att det ser festligt ut och har lust att knycka lite äppelringar. Några dagar borde de få torka i lugn och ro före jag plockar ner dem. Före jag hängde upp dem så låg de i vatten med citronsaft och salt.

Till kvällen gjorde jag ugnsgröt med äpple.

Det var mer i vuxnas smak. Barnen tyckte att det var helt okej, men inte så super gott. 

Jag och Mannen tyckte att det var jätte gott!


Det ser inte så gott ut, hah haha! Det är svårt att fota gröt.

Hur som haver så använde jag detta recept som botten (klick)

I stället för havremjölk så använde jag vanlig mjölk och istället för sirap så blev det honung. Vi hade inte heller så mycket mandel så jag la till cashewnötter. 

Jag rekommenderar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar