fredag 17 augusti 2012

Chokladfondant

Mamma min önskade få ett recept på chokladfondant och här kommer ett enkelt recept.
Vi åt dessa förra lördagen med citronsorbet, mockagrädde, blåbär och hallon.



Det blir ca. 6 st chokladfondanter av detta recept.

150 g mörk choklad
50 g smör
5 äggulor
1 dl kakopulver
5 äggvitor
1,5 dl strösocker

Bryt chokladen i bitar och lägg i en skål tillsammans med smör. Smält blandningen i mikro eller över kastrull med sjudande vatten.

Dela äggen i gulor och vitor. Rör ner äggulorna i chokladsmeten, sikta ner kakao och rör om.

Vispa äggvitorna till hårt skum, tillsätt socker och vispa marängen blank. Blanda med chokladsmeten.

Fyll formarna (6 st stora muffinsformar) till drygt hälften med smet. Resten (ungefär 1/4 av smeten) sparas till fyllningen.

Grädda formarna mitt i ugnen ca 20 min. 175 grader. Låt bakelserna kallna.

Gröp ur dem i mitten med en tesked (ganska mycket) och fyll med resten av smeten. Ställ bakelserna minst 2 timmar i frysen (jag brukar göra dem många dagar i förväg). 

Dags för servering: Sätt ugnen på 175 grader. Grädda bakelserna 8-10 min. i nedre delen av ugnen. Ta bakelserna ur sina formar och servera med mockagrädde och sorbet :)

Enkel mockagrädde kan ni göra av 2 dl vispgrädde, 3 tsk starkt kaffe och 2 msk florsocker.

Kletiga och goda, MUMS!

Önskar er en skön fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar