tisdag 29 oktober 2013

Lingonskum med råg

Idag var vi på "rakenneultran" och allt såg ut som det skall.
Huh, vilken lättnad!

Jag var så nervös före att jag tror att jag höll andan när hon började ultraljudsundersökningen.
Jag hade ingen aning om hur mycket man redan kan se i detta skede; hon kollade bl.a. storleken på huvudet, hjärtat, njurarna, ryggraden osv. Hon kunde t.ex. se att fostret svalde lite vatten (som är alldeles normalt). Fostret sparkade runt och hade sig, men det är ju bara ett bra tecken att den mår bra och rör på sig.

För att fira detta gjorde jag lingonskum åt mig (före graviditeten skulle jag nog ha firat med skumVIN istället ;) ). 


Receptet är jätte enkelt:

1,5 dl rågsikt
2 dl kokande vatten
4 dl djupfrysta lingon
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker


Mät upp rågmjölet i en bunke och rör i det kokande vattnet. Tillsätt frusna lingon, socker och vaniljsocker. Vispa med elvisp tills du fått et ljust, fluffigt skum. 

Jag brukar hälla på lite mjölk, mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar