torsdag 28 augusti 2014

Äppelkaka

Efter rabarber, jordgubb och blåbär så kommer äppel.
Vi har två stycken äppelträd på vår gård som har gett helt okej med frukt. Bättre skulle det säkert ha blivit om getingarna hade lämnat träden i fred. Getingarna har mumsat i sig en hel del...

Jag kokade äppelmos på 1 kg äppel i 1 dl vatten (före det blandade jag i vattnet 2 tsk citronsaft). När äpplen var mjuka så hällde jag i 300 g syltsocker och lät det koka upp en gång till.

Varje år söker jag bra äppelmos recept och detta var lätt och bra. Kanske jag nästa gång slipper besväret med att googla recept nu när jag sparat det på min blogg :)

Jag har också skurit ut äppelringar (smaksatta med kanel och ingefära) och torkat dem. 

Idag bakade jag en äppelkaka. Receptet hittas här (klick).

Den heter "världens godaste äppelkaka". God är den, men jag vågar inte hålla med om att den är världens godaste. Före jag bestämmer mig för det så måste jag säkert prova på lite flera äppelkakrecept ;)


Mamma lånade sin bok "Året med Ernst" åt mig. Han passade färgmässigt så bra bredvid äppelkakan så han fick komma med på fotot. 
Han är en prima typ har jag hört, tyvärr har jag aldrig sett honom på tv eller läst böcker. Jag har dock på känn att han kommer att inspirera mig efter att jag läst boken :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar