torsdag 21 augusti 2014

Mumintroll och födelsemärken

Jag har en kom-ihåg-lapp på kylskåpsdörren som jag nu kan slänga bort.


Den påminner mig om att besöka Ateneum. 
Nu kan jag dock slänga bort lappen för att jag besökte Tove Jansson utställningen igår med min mamma. Har ni bara tid och ork så lönar det sig att fara och kolla på utställningen, den var jätte intressant!

Igår gjorde vi också ett besök till Jorv för att kolla upp Smulans födelsemärke. Det är rött och mitt på pannan, "mansikkaluomi" heter det på finska. När hon föddes syntes märket knappt, men efter en månad så blev födelsemärket större och rött. Nu har det också börjat växa utåt.

Vi var igår på ultra för att kolla om märket sitter fast i skallbenet. Smulan fick ligga på en brits och hon var lugn och snäll och lät läkaren trycka på hennes panna. Lite krafsade hon på hans arm när han utförde undersökningen.
Jag blev mitt i allt väldigt orolig! Varför sade han inget? Och varför undersökte han så länge? Han gick också till ett annat rum och kom tillbaka efter ett tag. Jag blev nästan kallsvettig...är det något konstigt eller farligt med märket? 
Som tur sade han till sist att märket sitter inte fast i skallen :) 
Hur saken framskrider får vi veta inom en månad. Jag hoppas verkligen att det inte krävs några åtgärder för att Smulan är ju bara en liten beibs.

1 kommentar:

  1. Vad exemplariskt hon orka bli undersökt! :) o skönt att de int va fast i skallbenet. Torde int vara nån fara eller kräva någo isf! hälsa lilltjejen

    SvaraRadera