söndag 24 augusti 2014

Ljusslingor i augusti och recept på banankaka

Här hemma flyttar vi möbler upp och ner mellan de två våningarna.
Lite knepigt har det varit att kånka upp sängar och soffan ner, men snart har vi det fixat!
Bilder laddar jag upp sedan när vi har rumsterat färdigt :)

Vi tog en paus från bärandet i fredags och satt på vår balkong med ett glas vittvin & choklad. 
För att mysa till det så hängde jag upp våra julljus på balkongen. Sådär försiktigt så att de inte syns utåt :)

Himla mysigt blev det!



Snart borde jag säkert ta in blommorna? Balkongen är inglasad, men svalt blir där ändå på natten.

Igår var Smulans faster med sin sambo hos oss på besök och då bakade jag en banankaka för första gången. Den blev såpass god att jag skriver upp receptet på bloggen så att jag inte glömmer bort det!

Nästa gång skall jag göra den i en större form så att det blir mindre fyllning och mera glasyr per skiva.


Banankaka med vansinnigt god glasyr!

2 mogna bananer
100g smör
1,5 dl kaffe
1 msk snabbkaffe (detta skippade jag)
2 ägg
2,5 dl socker
4,5 dl vetemjöl
2 msk kakaopulver
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk mald kanel

Glasyr:
50 g smält smör
2 msk kaffe
3 dl pudersocker
2 msk kakao
lite kanel
1 tsk vaniljsocker
Vid behov lite vatten

Värm ugnen till 180 grader. Mosa bananerna med en gaffel. Smält smöret och blanda i kaffet. 
Vispa ägg och socker, tillsätt kaffeblandningen och resten av ingredienserna. 
Häll blandningen i formen (2 liter) och grädda i ugnens nedre fas ca. 45 min.
Stjälp kakan på ett fat och låt svalna.

Glasyren: Blanda alla ingredienserna i smält smör. Glasyren skall vara rätt så tjock. Bred glasyren över kakan och och garnera med t.ex. kokosflingor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar