fredag 3 oktober 2014

Första försöket med fingermat

Sådär ja, nu har Smulan (6,5 mån.) fått äta själv för första gången.
Hon har nog ätit majskrokar tidigare själv, men de blir genast en sörja i munnen så hon behöver inte tugga så mycket.

Som tips stod det i boken "Omin sormin suuhun" att när barnet övar att äta själv så skall barnet inte vara hungrig eller trött. Då kan barnet bli frustrerad.
Vi tajmade vår testmåltid några timmar efter lunch. Jag planerade att det blir ett mellanmål och hon äter vad hon äter.

Detta fick hon framför sig.


Broccoli, morot och ett äppel.
Broccolin och moroten kokade jag mjuk, äpplet skalade jag.

Hon valde äpplet först (kunde det inverka att jag satt och åt äppel bredvid henne). Hon sög på frukten och fick loss några små bitar som hon mumsade på. 
Morötterna slängde hon på golvet och broccolin petade hon sönder (och åt lite av).
Bebisen verkar tycka om att äta själv.

Efterrätten åt vi på Gårdsboden med Smulans vaari och mummi (farfar och farmor).  Bebisen underhåll oss med att jollra så högt hon kunde :) Jag passade på och köpte i samma veva när vi besökte stället massor med fina rotfrukter, dem skall vi tillreda imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar