torsdag 23 oktober 2014

Gamla semlor

Min man bestämde sig för ett tag sedan att han skall bli duktig på att baka semlor.
Det blev några försök och så gav han upp. Semlorna blev kompakta och tunga så han placerade dessa semlor i frysen. Där väntade de på någon som skulle känna sig sugen på stentunga semlor.

Igår tröttnade jag på att titta på dessa semlor och bestämde mig för att använda bort dem!
Min väninna med sin dotter kom på besök så de blev lämpliga offer ;)

Jag bjöd dem på en matig sallad och då passade jag på att göra krutonger. Jag skar upp brödet i lämpliga bitar, hällde över dem olivolja (brödet, inte gästerna) och pressade på några vitlöksklyftor. Ugnen på 225 grader och jag tog bort dem när de blev vackert gyllenbruna.

Till efterrätt stekte jag fattiga riddare.


Vi åt fattiga riddarna med hemgjord blåbärs-, och vitchokladmarmelad. Och glass förstås.
Jag undrar just hur länge marmeladen är ätbar...borde jag kanske äta upp den snabbt så att den inte far illa.

2 kommentarer:

  1. När får jag komma på lunch till er? Låter så gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen :) Berätta gärna Jannike hur det känns med nya rutiner. Jobb, dagis osv. Har ni kommit bra igång?

      Radera