tisdag 28 oktober 2014

Kolesterol

År 2008 kollades mitt kolesterolvärde och då var det 6,2. Sjuksköterskan menade att jag skall nu försöka få ner värdet och komma tillbaka om 6 månader för att kolla upp värdet på nytt. Kröhm...tja, det blev då aldrig av. Nu 2014 fick jag chansen att kolla på kolesterolet via rådgivningen och det nya värdet är 5,8. Alltså bättre än vad det var 2008, men ännu för högt. Enligt rekommendationerna skall man ha under 5. Motiverad av mitt förhöjda värde bestämde jag mig för att göra det jag borde ha gjort redan 6 år sedan: att försöka lämna bort kolesterolhöjande livsmedel och ta blodprovet på nytt om 6 mån.

Läget oktober 2014:

Kolesterolet är 5,8 mmol/l (skall vara under 5)
fP-Kol-LDL är 4,0 mmol/l (skall vara under 3 mmol/l)
fP-Kol-HDL är 1,64 mmol/l (skall vara minst 1 mmol/l)
fP-Trigly är 0,62 mmol/l (skall vara under 2 mmol/l)

Tanken är att sänka det dåliga kolesterolet  (LDL) och höja det goda (HDL).
Via denna länk (klick) kan du se hurdan risk det finns att du drabbas inom 10 år av hjärt-, och eller hjärninfarkt. Jag har än så länge ingen risk att drabbas av dessa, men mina båda föräldrar har högt kolesterol så det finns den genetiska faktorn.

Vilka blir de konkreta åtgärderna för mig?

- Jag skall försöka undvika hårda fetter så gott som möjligt. Bjuder något åt mig mat med hårda fetter så äter jag såklart, men här hemma försöker jag undvika det.
- Försöka upprätthålla nivån på det goda kolesterolet genom att fortsätta röra på mig lika aktivt som nu. Och kanske t.om. öka på motionen :)

 Vilken mat tänkte jag då undvika följande 6 mån.
- Smör (om jag bakar byter jag ut det till margarin).
- Kött som t.ex. bacon, salami och korv
- Chips
- Snabbmat
- Ost (tänkte inte undvika, men minskar radikalt på min ostkonsumtion)
- Kex, wienerbröd, donitser, croissanter och pastejer
- Mjölkprodukter med hög fettprocent (t.ex. turkisk yoghurt).


Start för detta mål är nu och i slutet av april 2015 skall vi se hur det gick!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar