onsdag 13 maj 2015

Disktrasa av hampgarn

Några år sedan stickade jag disktrasor av bambu i mängder (klick).

Dem har jag använt dagligen och nu har jag kommit till det läget att jag har slitit ut nästan alla mina disktrasor! Så det var dags att tillverka nya.

Traskade över till garnaffären för att köpa bambubarn och då menade biträdet att hampa är mycket bättre. Med hampgarnet kan man lättare få bort smuts som sitter hårt fast på ytan.

Då testar jag väl på det då!
Men jösses vad pinsamt, jag har glömt bort mönstret som jag använde när jag stickade mina bambutrasor och jag kan inte för mitt liv komma ihåg hur jag gjorde!
Så jag virkade i stället en mormorsruta. För såna har jag gjort under året massor av.


Den funkkar faktiskt riktigt bra!


Och nej...det var inte vettigt att virka en VIT disktrasa :)
Men efter tvätten (60 grader) så var den vit och fin igen.

2 kommentarer:

  1. Vilken bra ideé! Har köpta disktrasor av linne (pellava på finska) o de har funka jätte bra i flere år. Har lite fundera på att laga såna själv, men kanske jag testar på hampgarn iställe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lönar sig att testa! Jag vet inte om jag föredrar hampa eller bambu. Kanske ändå hampa nu när jag vant mig för att det är lättare att "skrubba" med den.

      Radera