söndag 10 maj 2015

Morsdag

Jag läste för en tid sedan Jens Andersens bok om Astrid Lindgren.
Vilken fin bok säger jag bara!

I boken fanns ett utklipp från Dagens Nyheter som Astrid Lindgren hade sparat i sin dagbok. Så här låter den:

“Dina barn äro inte dina barn.
De äro söner och döttrar till livet självt.
De kommer genom Dig men inte från Dig.
Och fastän de äro med dig
så tillhöra de Dig inte.
Du får ge dem Din kärlek
men inte Dina tankar,
ty de har sina egna tankar.
Du får hysa deras kroppar
men inte deras själar,
ty deras själar dväljas
i morgondagens hus
som Du inte kan besöka
inte ens i Dina drömmar.
Du kan försöka likna dem
men försök inte få dem att likna Dig,
ty livet gå aldrig baklänges
och dröjer inte kvar i gårdagen.”


Jag säger bara att jag är så himla lycklig över min lilla skatt och jag är så glad över att få vara hennes mor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar