torsdag 26 november 2015

Kärl

Smulan fick av sin gudmor redan en tid sedan en egen tallrik och en egen kopp.

Mumin på Rivieran.
Det är hennes absoluta favoritkärl.


Det gäller att äta upp allting så att man kommer åt att se den fina bilden. Första gången som hon åt från denna tallrik så blev hon alldeles eld och lågor när hon hittade den röda klänningen först. Klänning! Sa hon.

När jag var liten hade jag också favoritkärl. Helst av allt skulle jag äta ur en likadan tallrik som Smulan nu har, men på den tallriken fanns en bild av en mus som satt på en stol. 

Tänk att jag inte förstått det tidigare, hur viktiga kärl kan vara! Då skulle jag ha köpt egna fina kärl åt alla mina gudbarn. Nu börjar de vara så stora att de inte är lika spännande mera med bilderna på tallrikarna.

Min svärmor har de facto kvar sin favorit gröttallrik från barndomen (en med blommor och nyckelpigor). Den får Smulan använda när vi äter kvällsgröten där och det kärlet diskas alltid varsamt förhand :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar