onsdag 13 januari 2016

Super duper snabb efterrätt

Jag blir (för)ofta sugen på efterrätt men jag orkar inte börja baka en kaka åt bara mig.
Igår testade jag ett recept från en bok vi fick till julklapp av gudsonen (eller egentligen hans mor).

Små efterrätter som man tillreder i en kopp i mikron.

Jag som inte minns allt man brukade göra med mikron (jag har ägt en mikro först i två år nu) är förvånad!
Igår var jag sötsugen och kom ihåg denna bok, det var dags att testa ett recept.
Min första "mug cake" blev en med 70% mörk choklad.


Min man jobbade hemifrån och smakade också på koppkakan. Han var lika förvånad som jag, den smakade gott :)

Här kommer ett recept (muggen skall rymma minst 3 dl):

Smält 30g smör med 40 g choklad (50%) 30-40 s i mikron (800W).
Vispa tills smöret och chokladen blandats ordentligt och låt blandningen svalna något. Vispa sedan successivt ner ett ägg, 2 msk socker, 4 msk vetemjöl och ½ tsk bakpulver. 
Tillaga 1 min och 20 s i mikron (800W).

Jag åt min mug cake med glass, mums!


3 kommentarer:

  1. Skall definitivt testa på de här (ikväll)!

    SvaraRadera
  2. Oj va roligt att boken kom till användning med succe'! Jag har en själv också så kanske jag skulle ta och prova någon imorgon till kaffet efter jobbet. Borde tillome ha av brunbergs choklad också hemma. Nu blev jag ju kaksugen nästan mitt i natten.

    SvaraRadera
  3. Man har sen något att bjuda på om man får överraskningsgäster. Det svåra är att alltid ha choklad hemma. Någon brukar äta bort vår choko ;)

    SvaraRadera