fredag 22 januari 2016

Trolldeg

Jag har varit väldigt flunssig i några dagar och inte orkat med så mycket.
Dessutom har det varit kallt (- 23 grader idag!) så vi har inte varit ute heller. 

För att få tiden och gå för barnet så har vi ritat ganska mycket och bakat med trolldeg.
Den fanns ganska många trolldegsrecept på nätet att välja mellan. 
Vi körde med denna:

2 dl vetemjöl (jag använde fullkorn för att jag har en gammal påse av det)
1 dl salt
1 dl vatten
1 msk olja

Jag hittade också 2 år gammal livsmedelsfärg så jag hällde i en del av degen röd färg.


Vi bakade bulla, kex och snurror.

Jag tänkte att jag skulle måla dem och sedan kunde vi använda dem som låtsasmat när vi dricker vårt låtsaskaffe. Men jag tror att Smulan kommer att gnaga på dem så det är bäst att jag slänger bort dem så gör vi nya. Hon har hela tiden lust att hugga tänderna i dem och så mycket salt skall inget barn få i sig :)

Jag har en gång tidigare bakat med trolldeg, de bakverken hittar ni här (klick).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar