lördag 20 februari 2016

Ärtsoppa och icke pannkaka

Idag åt vi ärtsoppa till lunch med Smulans gudmor som sällskap.
Jag har de facto aldrig lagat själv ärtsoppa (Mannen brukar fixa det). Nu fick jag bevisa att jag också kan. Dåligt tänkte det gå. Jag läste bara början av receptet (som jag tyvärr gör för ofta). Jag läste att ärterna skall koka i 1 timme. Nåja, sen när jag läste vidare så skulle man efter en timme sätta till lök, kött och morot och koka soppan ytterligare i en timme. Dvs. totalt 2 timmar.
Som tur märkte jag slarvet i tid så jag hann fixa soppan passligt till lunchtider :)

Jag använde Hellapoliisis recept (klick) och den blev faktiskt god. Speciellt när man blandar i min mosters starka senap och en stor klick med smetana. 

Till efterrätt blev det ett recept från Hufvudstadsbladet, en lite annorlunda mousse.


Jag mixade ihop en banan, en avokado, 3 msk kakao och en 1 msk jordnötssmör.
Moussen serveras kall med frukt eller bär. Det blev med apelsin i min version. Den smakade okej, men kanske jag skulle ha velat ha den lite sötare. Det skulle säkert fixas med några dadlar.

Imorgon fortsätter vi att äta ärtsoppa, men med pannkaka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar