tisdag 16 februari 2016

Barnet 23 månader

Nu är lilla Smulan 1 år och 11 månader, dvs. i nästa månad fyller hon 2 år. Tiden går framåt med stormsteg!

Trotsen börjar synas till i små glimtar nu och då. Senast idag när vi skulle till klubben och hon ville definitivt inte sätta mössa på. NEJ! Efter 10 minuters övertalande och tröstande kunde vi bege oss iväg. Jag måste sätta en kom-i-håg åt mig att börja förbereda oss allt tidigare när vi skall bege oss iväg någonstans :)

Att gå och lägga sig på kvällen och dagssömnen har blivit allt knepigare på sista tiden. Vi gjorde oss av med tuttarna/napparna och dem har hon inte saknat, men jag tror att hon har mycket svårare att somna. Det enda som funkkar för tillfället är att gå ut och gå på en vagnpromenad på dagen. Inför natten försöker vi lugna ner henne och så har vi flyttat nattsömnen med en timme (till kl.21). 



Smulan stortrivs i sitt rum och ibland hör man hur hon stiger upp ur sängen och tänder lampan. När man går och kollar vad hon håller på med så brukar hon sitta tyst och bygga med klossar och pussel. Hon vet att det får hon inte göra det när hon skall sova så hon försöker vara jätte tyst ;)

Att bygga med Duplon är jätte skoj nuförtiden!


Motoriken har blivit mycket bättre och språkmässigt går hon framåt. Nu har hon börjat skilja på finska och svenska. På dagen när hon är hemma med mig så talar vi svenska och sen när Mannen kommer hem på kvällen så byter hon om till finskan. 

Ibland håller jag på och spricker av glädje när jag har den turen att få vara hela dagen tillsammans med henne. Jag har lärt mig att njuta av de små sakerna mycket mer och längtar inte till någon händelse i framtiden utan vill bara vara här och nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar