måndag 29 februari 2016

Pulka och tumme

Igår spenderade vi dagen med två stycken gudbarn. Ena avhämtade vi från Esbo och den andra några hundra meter från vårt hus. Gudbarnen är 7 och 8 år så de trivs bra ihop.
Vi började med att åka pulka, sen ritade vi gubbar och åt hotdogs och glass.

Jag valde ett sådant program som jag skulle ha tyckt om som liten och de tycktes också ha kul!


Jag tyckte om att blanda godis med vaniljglass när jag var liten. All sorts choklad och lakrits passade till glass :)

Egna barnet var och skötas hos mommo och mofa så gudbarnen fick all vår uppmärksamhet. Och Smulan fick 100% uppmärksamhet av sina morföräldrar. Win-win.

På tal om det egna barnet så har vi ett riktigt tum-problem! Efter att vi kastat bort tuttarna/napparna så började hon suga på tummen. Sen blev hon sjuk och sög hela tiden på tummen, också på dagen. Det hjälpte inte att säga till om det, eller att berömma när hon inte sög på tummen. Jag har kletat senap och lök på tummen, men det hade ingen effekt. Ett plåster på tummen ledde till att hon sög mindre. Men jag är rädd att plåstret lossnar och så får hon det i halsen på natten.

I natt höll jag på att bli lite knäpp när hon sov i samma rum och sög alldeles förskräckligt på tummen! Hiskeligt oväsen. Jag satt vantar på åt henne, men dem rev hon av. Höll henne i handen så länge jag orkade. Sen flyttade jag henne i eget rum, men hon vaknade och började gråta. Urgh! 
Nu har hon röd tumme och det börjar bildas en knöl på tummen. Så frustrerande. Hör av dig om du har bra tips till detta problem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar