måndag 13 augusti 2018

En dag med Barbie

Idag fick vi åka med äventyr till Helsingfors med Smulan, på tumis.
Mommo och mofa passade Lillebror från morgon till eftermiddag.

Vi började med att åka tåg (ett äventyr i sig) och när vi kom fram träffade vi gudmor Liza. 
Mannen hängde också med på lunch till Dekki. Jätte god lunch, men Smulan hittade inte riktigt något att äta där. Hon åt mest av min mos, gurka och fiskstjärtar. 

Mannen styrde tillbaka till kontoret och vi traskade över till Nationalmuseumet. 


Där var Barbie utställningen. Jag vet inte vem av oss var mest entusiastisk...möjligen jag ;)

Där fanns massvis med Barbien och Barbiesaker. Kändis Barbien, karriär Barbien och Barbien med modekläder osv.

Smulan fick fota med min telefon och Barbien på bilden nedan var hennes favorit.


En stor ljusröd klänning.

Barnet fick leka med museumets iPad och designa en egen docka. Bra gick det också!

Barbie har alltid bott i fina hem. 


Här är ett hem från 60-talet i papper.

Mina Barbien bodde i min bokhylla. Varje hylla var ett rum med möbler; kök, sovrum, vardagsrum osv. Jag älskade att leka med dem. Det var en av de bästa presenterna man kunde få till födelsedagen och jul; en Barbiedocka, kläder, möbler eller annat som passade till Barbielekarna. 

Före vi åkte med tåget tillbaka hem tog vi ännu en mellanmålspaus på caféet som ligger nästan mitt emot museumet. 

Jag trodde att Smulan skulle vara så trött att hon skulle sova på vägen hem, men hon pratade på. Vi tog min första Barbiedocka med på vårt äventyr och hon lekte med den hela tågresan. Många resenärer satt och lyssnade på hennes lek och smålog :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar