onsdag 31 oktober 2018

Klimatförändring

Det som varit mycket på tapeten på sistone är klimatet.
Jorden blir varmare och alla borde borde bidra med att se efter vad de kan göra för att minska på utsläppen.



Min man har följt med aktivt diskussioner om jordens uppvärmning och vad det innebär. Jag har varit länge medveten om fenomenet, men inte grävt mig så djupt in i saken för att det känns som om jag inte hinner läsa rapporter, lyssna på radio eller titta på tv med info gällande detta.

Visst kan vi alla bidra och skall göra det.

Mannens akilleshäl är bilen. Han kan ta kollektiv trafik till jobbet, men det tar avsevärt längre då att komma fram. Kanske en lösning skulle vara att försöka jobba distans någon dag i veckan och låta bilen stå på parkeringen.

Här är några grejer jag gör:

- Sorterar. Plast, metall, glas, kartong, papper, bio osv.

- Slänger inte mat utan försöker att använda allt och det som blir över bakar jag t.ex. in i bröd eller gör plättar av.

- Konsumtion. Jag köper bara det som behövs. Jag funderar mycket på funktionen och hållbarheten. Ibland blir det dyrare saker, men jag hoppas och tror då att de håller längre. Inga t.ex. dubbla uppsättningar av utekläder åt barnen. Ett par vinterskor åt alla osv.

- Promenader. Jag går överallt, oavsett väder. Är det längre bort vi skall så tar jag buss eller tåg.

Sen finns det mycket jag kunde göra till.

Som att äta mindre kött. Vi försöker äta vegetariskt på veckan och bara kött på veckoslutet, men ibland lyckas det inte. Det finns ett större utbud på rätter när man är allätare och sen är det lathet. Jag orkar inte ta reda på vad man skall äta för att få i sig alla vitaminer ifall man följer en strikt vegetarisk diet. Jag skulle inte vilja ge vitaminer åt mina barn bara för att de skulle äta för ensidigt.

En grej kom vi överens om med Mannen. Vi har flygstop nu i två år framåt. Inga flygresor skall göras. Om två år kollar vi läget på nytt.
Eftersom våra syskon bor längre bort så får vi ta båt/tåg för att komma fram. Inga långa resor blir det heller följande två åren. Det är synd att flygen kan vara förmånligare än tåg och båtresorna, det kunde beslutsfattarna se över tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar