fredag 1 mars 2019

Grönsakspaj

Smulan åkte iväg till mummi och vaari och Lillebror tar sig en tupplur.
Ute är det soligt och fint, men kan inte lämna Lillebror ensam ute så jag passar på och uppdaterar med ett recept. 
Jag var sugen på att laga grönsakspaj och hittade på ett eget recept med inspis av några andra. Skriver jag inte upp vad jag gjorde så glömmer jag nog snart. Den blev rätt så god!


Paj med morot, lök och zucchini. 


Blanda torra ingredienserna till bottnet: 

2,5 dl vetemjöl
1 dl rågflingor
1 tsk bakpulver
och lite salt.

Blanda i 120 g kallt smör och 0,5 dl kallt vatten.

Tryck ner degen i en pajform och ställ i kylskåpet.

Till fyllningen tärnade jag
3 morötter
1 zucchini
1 jätte stor lök
2 vitlöksklyftor

Stek dessa i stekpanna i lite olja. Tillsätt 1 dl soltorkad tomat (i bitar).

Förgrädda pajbottnet i 200 grader i ca 10 minuter.

Blanda ihop
2 dl matlagningsgrädde
2 ägg
Ost (jag använde både gräddost och parmesan) kanske 1 dl
Salt, basilika och svartpeppar

Rör ihop äggblandningen och grönsakerna. 
Häll på pajbottnet och strö på pumpakärnor. Grädda i 200 grader i ca 30 minuter.

Smakar gott när den svalnat lite, också som kylskåpskall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar