lördag 30 mars 2019

Trädgårdstider!

Hurra! Nu har snön smultit från vår gård och jag har gått an där i några dagar.
Familjen får knappt lockat in mig mer, så roligt är det!

Att utforska sin trädgård och hitta nytt lite nu och då!
Vaddå för nytt kan ni ju undra, jo, t.ex. ett potatisland bakom garaget och 13 st ishockey puckar, hittade lite här och där. 
Till min stora glädje finns det vackra stenar gömda lite överallt (jag kommer från en stentokig släkt).

Första vad jag gjorde var att klippa ner alla fjolårets perenner och kapa äppelträdens grenar (äppelträden var alldeles förvildade så vi måste ta bort hela grenar!). 

Pappa kom och hjälpte till så tömde vi sandlådan som varit potatis-, och jordgubbsland. Ursprungligen hade förra ägarna den som sandlåda, men när barnen blev äldre så fyllde de lådan med mylla och plantor.

Nu låter jag den torka och sen skall jag beställa sand till sandlådan.
Det fanns fin mylla i den som jag tog till vara.

Vid grillplatsen finns en terrass som har en farlig "grop". Det fanns en stor risk att ramla från terrassen och hamna mellan den och en stor sten. Så jag satt en duk under, byggde en mur av passliga stenar jag hittade, fyllde den med mylla och flyttade över alla jordgubbar dit.


Nu finns det inte en så stor risk att Lillebror/Smulan ramlar och slår sig i glipan då den en täckt med mylla och plantor. 

Jag blev rätt så nöjd, nu får vi bara hoppas på att jordgubbarna får tillräckligt med sol där.

Imorgon skall vi få gäster vi inte sett på en tid, super skoj! Då blir det en dags paus i trädgårdsjobbet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar