fredag 28 juni 2019

Trädgården i juni

Trädgården i juni levererar. 
Eftersom det finns flera växter jag inte själv har valt och planterat så är det spännande att se vad som ploppar fram. 

Med hjälp av mamma fick jag redan på att den vackra sirliga vita perennen är en trebladsspirea. Jag tycker att den är så fin!


Trebladsspirean syns i bakgrunden. 
Krukan fyndade jag på Plantagen för - 50%. Innehållet i krukan doftar så gott, där blommar bl.a. lavendel.
Jag har varit extra förtjust i lavendeldoft och rosor efter att vi besökte Gotland för flera år sedan. Jag kunde inte sluta att dofta på Visby, hela staden doftade så gott. Ett hav med lavendel, rosor som klättrade upp längs med huset och tjära. 

Smulan har väntat ivrigt på att henne odlingar skall bära frukt och en del har gjort det.
Smultron har vi ätit och rädisor.


Lillebror med första rädisan i handen.

Rädisorna är väldigt röda och fina, men pga den ynkliga mängden vatten så är de verkligen starka. Lite som att käka senap! Huh, vad det bränner trevligt i munnen :) Smulan hällde i sig ett glas med mjölk för att släcka brännan i munnen. Hon hade (o)turen att smaka först :)

Nu väntar vi på att ärterna skall bli färdiga och försöker hålla koll på Lillebror att han inte stoppar för många råa smultron och jordgubbar i munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar