onsdag 2 september 2020

En tjutande väckning

 Sådan natt vi haft! 


Vi gick alla i god tid och sova (som tur) för att vi vaknade med ett ryck kl.01:30 i natt av att brandalarmet tjöt för fullt. Jag och Mannen studsar upp med fart och rusar till nedre våningen alldeles sömndruckna. Smulan stod i tamburen med fingrarna i öronen och väntade på oss. Lillebror skrek efter mamma i sitt rum. 

Mannen stängde av alarmet och jag sprang och kollade hur det såg ut i bastun (vi badade bastu på kvällen). Allt ok, men det luktade rök.

Orsaken till att alarmet gick var p.g.a vädret och det bildade säkert ett undertryck som gjorde att röken från kakelugnen spred sig i huset. 

Mannen talade med Securitas om att allt verkar vara okej hemma hos oss (de ringde oss genast). Jag fick Lillebror lugn och han fortsatte sova. Smulan var så uppskärrad så hon ville sova i vår säng och hålla mig i handen hela natten. Jag tror att vi somnade först kl.05.00. Vi åkte med Lillebror till dagis och jobb 7.30 medan Smulan och Mannen blev kvar och sova en timme till. 

En bra sak kom ju förstås ut av detta och nu vet vi att vårt alarmsystem fungerar bra!

Ni skulle bara veta hur mycket vi talat om händelsen idag med barnen. Nu när de gick och la sig frågade de oroligt om det tjuter i natt igen. Nej, svarade jag, för nu har jag tejpat fast alla springor i hela kakelugnen :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar