tisdag 18 november 2014

Bulla och chips

För första gången någonsin så lyckades jag baka bulla som ser bra ut :)

Jag har tidigare gjort örfilar (kanelbullar heter det i Sverige) som smakar gott men de ser alldeles sprängda ut. Nu snubblade jag över ett tips i Leivotaan-tidningen hur man flätar bullar och det var lätt som en plätt.


Nu har jag fina bakverk i frysen i fall någon kommer på överraskningsbesök. 

Sen bestämde jag mig för att senare på kvällen prova laga grönkålschips. Dem har jag hört mycket bra om. En nyttig och god snacks. 

Men någonting gick nog fel när jag gjorde dem enligt receptet på HBL!


De smakade alldeles förfärligt!
De smakade beskt!

Då finns det några alternativ:
1) Olivoljan jag använde var inte god (Lidls)
2) Grönkålen jag köpte var inte god

Ett alternativ är helt enkelt att jag inte tycker om det. Men det skulle jag vilja vägra tro :)

Jag fick av smaken hemska lunch-flash-backs från tiden jag bodde i England. Då bestod min lunch av ljust bröd med korv, en cokis och en påse chips som smakade vinäger. Jag började till sist gömma chipsen i min reseväska och handlade frukt från butiken i smyg. 

2 kommentarer:

  1. Jag laga också grönkåls chips för en tid sen. De va helt ätbara a o krispiga. Int va de nu min favorit precis, men allt blev uppätet:) Använde nog rypsolja, då vi int hade olivolja.

    (Hoppas My har återhämtat sig från incidenten med bäddsoffan.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. My är sig själv igen :) Lika finurlig och nyfiken!

      Radera