fredag 28 november 2014

Farliga ämnen

Jag har på senaste åren blivit mera medveten om kemikalier som finns i hemmen och funderat ganska mycket över det! Jag tangerade lite ämnet då jag hittade appen Cosmethics. 

Kemikalier behövs för att vi skall kunna leva men kunde man minska på det skadliga ämnena som vi inte nödvändigtvis behöver?

Jag har så mycket frågor och få svar. Söker man svar på nätet så är det så varierande att man inte vågar ta ställning.  

Dessa frågor ploppar upp i huvudet medan jag skriver detta inlägg:

- Vågar man lita på att alla produkter som finns på den finska marknaden är säkra? Har de verkligen alla kollats upp? Nu tänker jag livsmedel, kosmetika, leksaker, möbler osv.

- Om de enskilda ämnena är säkra så har man också kollat upp kombinationerna av de olika ämnena?

- Om kosmetika är tryggt så varför rekommenderas det att man använder mindre kosmetika när man är gravid?

- Om produkter kollas upp noggrant nu så hur är det med de produkter som fanns redan på marknaden för 30 år sedan. Kollas de upp med jämna mellanrum så att det motsvarar dagens standard? 

- Små bebisar går och sätter saker i munnen och suger på allting. Kanske de egna leksakerna håller den standarden, men hur är det med fjärrkontrollen och telefonen som är minst lika attraktiva för barnet som leksakerna? 

- Varför rekommenderar man att undvika mat som kommer från konservburkar (bisfenoler) när man tillreder mat åt barn? Är det inte farligt för vuxna också att äta konservburks mat?

- Impregnerade möbler (t,ex, soffor) och textiler samt flamskyddsmedel (t.ex. skumgummi, tyger). Känns lite obehagligt när bebisen tycker om att slicka på soffan! Försöker alltid så fort som möjligt lyfta bort henne när hon gör det.

Jag vet inte vad det beror på men om jag skall köpa någonting så känner jag mig lite löjlig om jag frågar ifall det finns några farliga gifter i produkten! Tycker de att jag är lite neurotisk? Jag frågade senast när vi köpte en matstol med sitsdel av tyg som är behandlat. Då svarade biträdet lite flummigt att "tjaa...njäää...då borde barnet slicka på samma ställe på sitsen i några års tid för att det skall sugas upp gifter".

Vad irriterande på något sätt :) 

P.s. jag läste på skoj när jag borstade tänderna var det står på tandkrämstuben (Sensodyne). På tuben står det att man skall borsta tänderna två gånger per dag men INTE mera än tre gånger per dag. Varför inte? Är det farligt för hälsan att borsta sina tänder fyra gånger per dag? Men så är det bra för tandhygienen att borsta tänderna två gånger per dag?

4 kommentarer:

  1. Ja-a…det är sannerligen inte lätt att veta! För samtidigt som jag tycker att det är jättebra att man informerar om allt detta och håller koll, så undrar jag om det inte ibland kan vara lite så att man varnar för allt - lite för säkerhets skull ála "torka inte din katt i mikrovågsugnen". Har man varnat så har man inget ansvar längre…? Jag vet inte - det är knepigt!
    Minns när min unge i tiderna lyckades komma åt en bukett av vitsippor som han glatt smakade på. Nå, jag ringde ju till giftcentralen och hojtade att skall jag komma in med honom till sjukhus nu…eller NU? Fick rätt snabbt det lugnande svaret att a) vitsippor smakar skit! Om din son inte har smaklökar helt åt helsike, så spottar han ut det mesta. Vitsippor smakar sk*t. b) För att få allvarliga förgiftningssymtom skall han käka betydligt mer vitsippor än det finns i en bukett…Jaha, undrade jag som blivit lärd sedan eviga tider att vitsippor är giftiga, och fick till svar; det är de också - om man tuggar i sig kilovis av dem - vilket få gör.
    Föll lite ur ämnet här, men kom att tänka på historien när jag läste ditt inlägg :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag tror att din kommentar hjälpte mig lite :) Kanske min mamma-hjärna har börjat gå lite på högvarv nu när bebisen smakar på precis allting och man får ha ögonen i nacken för att hinna se allt som pågår.

      Radera
  2. Hei, ainakin toi Sensodyne-juttu on siksi, että liika fluori on haitallista hampaille. Alueilla, joilla juomavedessä on paljon fluoria, ihmisten hampaissa esiintyy fluoroosia, joka heikentää hampaita ja aiheuttaa värjäymiä (jopa pahimmillaan tumman ruskeita!). Lisäksi hampaita ei oikeasti tarvitse harjata useammin, koska liika harjaaminenkin voi vaurioittaa hampaita ja ikeniä.

    T. Viivi

    SvaraRadera