torsdag 20 november 2014

Kemikalier i våra dagliga produkter

Läste i Husis om en ny app till telefonen som heter Cosmethics. Jag blev jätte glad över att en sådan är lanserad för att jag har länge saknat en sådan produkt!

Appen hjälper oss som använder olika produkter inom kosmetika att berätta åt oss vad produkten innehåller. Jag har många gånger funderat på vad jag smörjer in mig i och tvättar håret med.

Igår laddade jag ner appen och började skanna produkterna jag hade här hemma. Den berättar sedan åt dig om produkten innehåller farliga kemikalier.

Jag tänkte helt blint tro på appen och slänga bort giftiga produkterna vi har här hemma.
Detta blev resultatet:


Hejdå giftiga produkter! 

Jag blev extra arg över att Shea body butter från The Body Shop är giftig (enl. appen) för att jag har smörjat in mig i krämen under HELA graviditeten och amningen!
Jag är en riktig torris och måste smörja in mig dagligen så att min hud inte spricker och denna kräm rekommenderade de åt mig på Body Shop.

Shea body butter innehåller Methylparaben och Propylparaben.  Parabenerna har diskuterats flera gånger att är de farliga eller inte. Bättre att vara utan i så fall ifall det finns en risk att bli sjuk av dem. 

Här är ett klipp från Svenska Wikipedia om Parabener: "Antalet produkter som innehåller det potentiellt hormonstörande ämnet paraben har ökat med 180% sedan 1990-talet trots larmrapporter. Naturskyddsföreningen vill sedan 2012 se ett förbud med motiveringen att en stor del av befolkningen exponeras. Parabener finns i kosmetikahygienartiklar, hus och bilar. I Sverige fanns i mitten av 1990-talet 120 stycken registrerade produkter med paraben. År 2012 finns det cirka 336 produkter.[2] Förekommer också som färgframkallare i termopapper som används bland annat i dagligvaruhandelnsskrivare för kvitton.[3]"

Kanske jag har blivit lite mer medveten om sådana saker sedan jag fick Smulan. Men jag vill verkligen inte i onödan utsätta henne för gifter ifall vi kan undvika det :)

3 kommentarer:

  1. Att kalla hudkrämer för gifter e kanske lite att ta i? En app e knappast den mest pålitliga källan. Blåbär innehåller ju t.ex. också mycket parabener ;)
    kolla t.ex. http://www.teknokemia.fi/fin/kosmetiikka/kosmetiikan_puheenaiheita/parabeenit_kysymyksia_ja_vastauksia/ eller THL:s hemsida

    PS Släng int bort krämerna, vi använder dem gärna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så lätt att påverka :) Jag gick och läste om parabener på THL.fi efter att jag neurotiskt kollade igenom alla våra produkter och de menar att det kan finnas en ökad risk att få bröstcancer så jag fastnade på den infon.

      Radera
  2. Jag kan förstå att man lätt fastnar för den meningen, fast de ju på samma sida står att risken inte är påvisad (saattaa lisätä betyder i det här fallet att man hittat en koppling i provrör men int i mänskor) och att halterna i krämer och livsmedel är så små att de int medför nån hälsorisk. Man sku nog aldrig få sälja en salva som sku ha påvisats öka cancerrisken.

    SvaraRadera