onsdag 29 april 2015

Semlor med riven morot

Idag kom min mor och min farbrors fru på  lunch så vi passade på att baka semlor med Smulan.
Jag har inte provat att baka med henne tidigare, men det gick jätte bra!
Barnet fick röra om med sleven och sen fick hon hjälpa till att forma semlorna till bollar.


Det var så kul att hon började gråta när semlorna var klara och åkte in i ugnen. Nästa gång måste vi göra dubbelsats så att det räcker lite längre ;)

Jag skriver upp receptet för säkerhetsskull ifall min lilla kom-ihåg lapp försvinner. Det är bra att arkivera goda recept här så hittar jag dem sen.

Riven morot 200g (ca 2st)
3 dl mjölk
1 påse torrjäst
1 tsk salt
2 msk olja
3 dl havregryn
ca 6 dl vetemjöl


Värm mjölken till 42 grader. Blanda jästen med 1 dl vetemjöl och häll den i mjölken. Tillsätt salt, oljan och riven morot. Blanda i havregrynen och vetemjölet. Låt degen jäsa till dubbelstorlek.
Rulla degen till semlor och låt jäsa (ca. 15 min räcker). Pensla med t.ex. ägg eller vatten och grädda i 225 grader i 10 min. 
Nästa gång tror jag att jag sätter lite sesamfrön på eller solrosfrön i. Jag råkade ha lite zucchini hemma så jag rev också i den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar