lördag 11 april 2015

Ugnsgröt

Vi har haft en trevlig dag med barnet. 
Vi hälsade på släktingar och inspekterade några hus i samma veva. Ena huset vi inspekterade var min kusins och det andra moster Tildas (klick). Så himla fina hus och så fina släktingar jag har!

Före vi körde hem kurvade vi via Malmgård och handlade lite i gårdsboden. Med mig tog jag bland annat speltflingor. Jag älskar speltgröt!

I butiken finns nuförtiden gröt med frön i och jag tänkte att det är väl lätt att fixa själv. Sagt och gjort, det blev ugnsgröt till kvällsmat idag :)


Här kommer mitt recept:

5 dl lättmjölk
5 dl vatten
3 dl speltflingor
1 dl solrosfrön
½ dl pumpafrön
1 dl lingon från frysen

Blanda allt i en form. Ställd den i ugnen på 150 grader i 2 timmar.
Det skulle väl vara bra att smörja formen före man häller i allt, men det glömde jag. Som tur gjorde det tydligen inget för att det fastnade inte i kanterna ;)

OBS! Läs på speltflingepaketet vilken mängd du skall använda. Jag märkte att det kan variera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar