lördag 14 maj 2016

Böcker 2016 1/2

I slutet av förra året försökte jag lista upp böckerna jag läst under 2015, men det var inte så lätt att komma ihåg. Nu kör jag med två listor i året i stället. Som kom-ihåg åt mig, ifall jag vill läsa en bra bok på nytt (och undvika de sämre). 

* Den där jävla döden - Anna Lindman 4/5.
* Tsernobylistä nousee rukous - Svetlana Aleksijevits 4/5.
* Mördar-Anders - Jonas Jonasson 2/5.
* KonMari - Marie Kondo 3/5.
* En plats under solen - Liza Marklund 2/5.
* Du gamla du fria - Liza Marklund 2/5
* Tunne lukkosi - Kimmo Takanen 3/5.
* Jag vill sjunga dig milda sånger - Linda Olsson 4/5.
* Midnattssol - Jo Nesbo 3/5.
* Ljuset vi inte ser - Anthony Doerr 5/5.
* Pastor Viveka och tanterna - Annette Haaland 2/5.
* Korkein panoksin - Lee Child 2/5.
* Sophie - Mikela Strömberg 3/5.
* Den onda badankan - Katarina Johansson 3/5.
* Barn är smarta - jag kan metoden för kreativ problemlösning - Ben Furman 3/5.
* Mielensäpahoittaja - Tuomas Kyrö 4/5.
* Mielensäpahoittaja ja ruskea kastike - Tuomas Kyrö 4/5.

Den absoluta vinnaren är Anthony Doerr med boken "Ljuset vi inte ser". Du milde vad den var bra!

En av de intressantaste böckerna var "Tsernobylistä nousee rukous". Jag märkte hur lite jag egentligen visste om Tsernobyl katastrofen och usel kommunikationen var.

En ny rolig bekantskap är författaren Tuomas Kyrö. Jag skall nog låna flera böcker som han skrivit. Efter att jag läst "Mielensäpahoittaja" så måste jag genast låna följande bok, jag fick lite ledsamt efter huvudpersonen. 

När jag läst färdigt en bra bok så känner jag mig nästan lite tom.  Dessutom är de följande böckerna ofta rätt så tråkiga efter en bra bok. En bra bok vill man sluka genast, men samtidigt sakta ner så att den inte tar slut för snabbt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar