torsdag 20 september 2018

Operationen avklarad

Huh, vilken tung dag!
Idag var vi på Lillebrors bråckoperation till Barnkliniken. Vi var av de sista som opererades på gamla adressen, nästa vecka gäller det nya barnsjukhuset.

Han fick äta frukost senast kl.6:30 och operationen körde igång kl.14:45 så han var vrålhungrig! Hemma pekade han på kylskåpet och sin matstol, smackade med munnen och grät. Det var nog ganska hemskt när man inte än kunde förklara åt honom varför han inte får mat.

På barnkliniken lekte han med alla saker han hittade.


Man skulle ha fått ta hem av dem också för att de tömmer utrymmena. Vi tog hem två mjukisar, en åt Lillebror och en åt Smulan.

De var sena i tidtabellen och eftersom vi var av de sista så skulle vi ha ramlat bort, MEN de tyckte att vi var akuta så de fixade det med ändringar. Tack <3
Det skulle ha varit extra tungt att behövt åka hem utan operationen.

Jag var med Lillebror i operationssalen och det blev en hel del vrål. De försökte först sticka en kanyl i handen, men det lyckades inte så han fick andas in medicinen. 

Hela dagen har jag gått och varit nervös, sen var jag också hungrig då jag inte ville äta framför Lillebror och sedan när jag lämnade en sovande Lillebror (som före det vrålade i panik) på operationsbordet så blev det lite för mycket. Tårarna brann under ögonlocken när jag gick ensam tillbaka till väntrummet. 

Vilken lättnad det var när en sköterska en timme senare hämtade honom i famnen åt mig. Han vägrade ligga i sängen. Lite yr var han till en början, men snabbt skulle han iväg och ville ha MAT!
Så han drack i ett andetag 2 dl mjölk, en stor juggi och en smoothie. Sedan skulle han leka och traska runt i väntrummet (lite vingligt fortfarande).  I väntrummet hade vi två andra äldre pojkar som var i helt annat skick. De var kanske 5 år och 11 år. De låg länge i sängarna och ville verkligen inte äta och dricka för de mådde illa. Kanske de små fixar operationer lättare?

Skönt att vara hemma och lite nervöst är det i några veckor när vi får ta hand om såret och kolla att det läker bra. Härligt att operationen är avklarad och att den gick bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar