fredag 20 mars 2020

En vecka isolerade

Nu har vi varit isolerade från omvärlden i en vecka för att undvika corona viruset.
Jag som trodde att vi inte kunde bli mer isolerade så hade fel. Nu förbjöds parkträffar, fastän man skulle vara 10 st. 
Som tur visste vårt mamma-barn-gäng inte om det i torsdags. Då var vi under 10 pers och firade Smulan 6 år ute på vår balkong. Vi kommer inte att kunna fira henne senare har jag på känn så vi tog firandet ut. Nästa dag fick jag veta att inga träffar, ens utomhus får ordnas. 


Super bra att det är fint väder! Vi tog genast på morgonen en cykeltur och på eftermiddagen var vi ensamma i lekparken. 

Jag har tänkt väldigt mycket på ekonomin. Hälsan är det förstås fokus nu på, att inte smittan sprids och de äldre och de i riskgruppen skall vara säkra. Men herregud sådan inverkan detta har på företag, arbetsgivare, arbetstagare, arbetslösa....Jag följer med placeringar hur de rasar, företag som måste stänga (bl.a. restauranger, bion, cafeér, ställen där människor samlas). Permitteringar, uppsägningar, konkurser. 

Min egna arbetssituation i höst är högst oklar. Det kommer säkert många andras också att vara. Färre jobb och flera som söker sig till dem. Jag försöker tänka att pengar är bara pengar, hälsan är viktigast. Tänk er nu alla ni som är vaccinmotståndare hurdan värld vi skulle leva i utan vaccin!

I Finland tror jag att folk lyder order bra och håller avstånd till andra. Men situationen är så ovan att jag kan tänka mig att ungdomar som rör sig självständigt har jätte svårt (omöjligt) att låta bli att samlas och prata med kompisarna. 

I Facebook har jag sett så många glada små nyheter, människor som vi hjälpa. Handla åt personer i riskgruppen, gå ut och gå med hunden, blombutiken som placerar ut narcisser lite här och där åt folk. Bara för att hjälpa till och sprida glädje. 

Hurra för omtänksamhet! Och trevligt veckoslut allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar