onsdag 18 mars 2020

Undantagstillstånd

Corona viruset har nu spridit sig till min blogg också. Det går inte att undvika, det är i våra tankar varje dag, varje timme. Covid-19 tränger sig in i mina drömmar och det inverkar på vår vardag.

Det är första gången beredskapslagen tillämpas i Finland under fredstid. Ett undantagstillstånd där Finland är stängt i åtminstone följande fyra veckorna. 

Vad innebär det hemma hos oss?
Vi är alla fyra (fem om katten räknas med) hemma 24/7. Mannen sitter i arbetsrummet och jobbar och vi andra försöker ta honom i beaktan. Det är konstigt för oss vuxna och barnen, men vi gör det bästa vi kan av det.

För Smulan har jag försökt berätta vad som gäller nu, varför vi inte träffar kompisar, inte går mera till simskolan, bibban, museér, hälsar på hos vänner. Vi går inte till matbutiken, ser inte mommo och mofa som bor bakom hörnet osv osv.

Enligt rekommendationer får man träffas högst 10 personer åt gången. Jag blev så glad idag när min brors fru med barn kom och hälsa på. Alltså härligt med sällskap! Så har jag ju hunnit sakna dem redan en hel del. 

Vi har många i familjen och vänkretsen som hör till riskgruppen så det blir en lång paus före vi ser dem nästa gång. Jag har svårt att tänka mig att vi skulle återgå till det normala om 4 veckor.


Tack o lov att det är vår och inte höst! Att vara utomhus är det bästa för tillfället. Lekparkerna är som tur inte stängda. Dessutom är det ganska lätt att undvika folk ute när det finns så mycket utrymme.

Barnen har tyckt att det är konstigt att dagis uteblivit. Smulan saknar det så! Och vår tumistid med Lillebror på dagen skall delas med Smulan så det resulterar i att ingendera får egentid med mig för tillfället. Allt gör vi ihop.

För att vi inte skall tappa fästet så satt jag ner idag och ritade ett dagsschema upp för de följande två veckorna. Med klocktider och program. Barnen fick ge önskemål så att alla gillar dagen.

En rolig upptäckt gjorde jag några dagar sedan. När vi inte kan ses så kan vi ringas. Smulan ringde videosamtal med sin dagisvän (som också är hemma) och de lekte hur länge som helst tillsammans! De klädde ut sig, gick till skolan osv. Så fantastiskt att de kunde via telefonen leka som "normalt".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar