fredag 15 maj 2020

En ny rabatt

I sol och snö har jag pysslat på vår bakgård.

Den är lite tråkig, en "gräsmatta" som består av mossa, maskrosor och grästofsar.


Jag frågade inte lov av resten av familjen utan tog bara tag i spaden och började gräva. Min man brukar bli lite förskräckt av sådant då han vill alltid mäta och skissa upp rätt storlek. Jag gör mera i trädgården enligt känsla. Inget har jag hittills ångrat att jag gjort :)

Eftersom plankorna vid huset (framför sepeln) är helt ruttet så rev vi bort dem i samma veva och ersatte med en stenversion. 


Här sätter vi stenar i stället för plankorna. Lillebror har kört sin skottkärra bakom min. Han har varit en bra assistent. Han pysslar på och kopierar vad jag gör :)

Det roligaste är att fylla på med mylla och plantor.
Största delen av plantorna är snodda av mina föräldrar.



Eftersom vi har stenar vart man än slår ner sin spade så passade jag på och kantade min nya rabatt med sten. Gratis och väldigt behändigt. Blir det en bestående lösning får vi se senare.

Från vänster till höger växer det 
- Koreansk plymspirea (snott av föräldrarna)
- Krollilja (föräldrarnas)
- Astilbe ( 3 ljusröda och 1 röd som jag haft i kruka förra året).
- Gul daglilja (föräldrarnas)


Nu är det bara att låta dem växa och se om de trivs i halvskugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar