söndag 3 maj 2020

Trädgårdstider

Trädgårdstider är mitt absolut favoritprogram. Nu visas det några gamla avsnitt på finsk tv, men på svtplay kan man kolla det senaste avsnittet. Jag riktigt myser när jag sitter ensam och kollar på allt det vackra de gör! Så blir jag ju alldeles förfärligt inspirerad på samma gång...vilket är lite farligt :)

Hur som helst så har jag själv haft en trädgårdsdag idag.

Jag vågade mig på att göra lite planteringar.

Det blev klematisen "Paul Farges". Den har jag haft i mina tidigare hem också.


Jag fick gräva upp ena massa sten (som alltid) och tänkte att den skulle klättra upp längs med rönnen. Nu får vi bara hoppas att den trivs. Till hörnet i vänster ser ni de största stenarna jag fick gräva upp för att göra gropen.

Vi har en brant backe där allt rutschar iväg (förutom ogräset). Efter lite funderande så slog jag till och planterade kantnepeta där. Den kallas väl också "fattigmans lavendel". Jag valde inte den för att den skulle hålla jorden på plats (vilket den knappast gör), utan för att den skulle locka pollinerare.


Ni ser säkert knappt dem på bilden. Så små prickar i backen :) Det är dessutom svårt att vattna dem då allt rinner ner, pust! Jag gav dem våta fötter före jag planterade dem så hoppas att det skulle hjälpa.

På baksidan av huset har vi mest brakel som jag kanske redan nämnt. Det är den utsikten som man ser när man öppnar gardinen i sovrummet. Där är också så mycket sten så jag orkar inte plantera något som behöver djupa rötter. Då kom jag på, nävor! Sådana har jag i mängder, de växer på stigar, och inne i rabatten bland andra blommor.

Nu har jag grävt upp massvis med nävor och smällt ner dem i torr och stenig jord. De är hur duktiga som helst så jag är säker på att de klarar sig. Ni får bildbevis senare ifall det lyckades.

Efter torra sandiga bilder så vill jag visa er en vacker bild på fina narcisser.


Jag kommer inte alls ihåg att jag har planterat sådana runt äppelträdet. De är ju så himla fina!
En roligt överraskning bland alla små tete-a-tetes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar