tisdag 21 juli 2020

Av och an till Kuopio

Mummi och vaari frågade om skulle vilja vara med dem en vecka i Kuusamo.
Huh, alldeles för lång väg att köra dit, tänkte vi. Så vi kom överens om att vi träffas halvvägs, i Kuopio på söndag.

Eftersom det ligger 5-6 timmar från oss så bestämde vi oss för att starta på lördag och övernatta på vägen.

Vid lunchtider stannade vi i Lahtis och besökte motorcykelmuseumet. Det var ett litet museum, men vi gillade det. Vi åt lunch där och kollade på alla motorcyklister som kom dit för att kolla på utställningen och på utomhustillställningen där man fick provköra eldrivna motorcyklar och vespor.

Vi tog en snabb paus vid Heinolan lintutarha före vi fortsatte till vårt övernattningsställe.
Vår kväll och natt spenderade vi i Taulun Kartano, Toivakka. En jätte mysigt ställe!

Taulun Kartano.

Katten Pekka som låg mest och sov förälskade sig Smulan i. Åh, vad hon har saknat vår katt Mårran. Hans päls var ju lika skön! Pekka fick mycket uppmärksamhet av oss och jag tror att han gillade det.

Alla vi fyra kastade frisbees (de hade frisbeen och ställningar), badade i sjön och åt på restaurangen. Ett gammalt vackert hus med bara några gäster förutom vi. Vi hade praktiskt taget huset för oss själva.

Från Toivakka körde vi på några timmar till Kuopio och där träffade vi farföräldrarna. Vi började med att gå till Kuopion korttelimuseo (har man ett museikort så dras man till museér) :D Vi åt och sedan satt vi på kvällen på vårt rum (bodde på Scandic Atlas). Rummet var stort och fönstren var stora med utsikt över Kuopios torg. Barnen (och vuxna) satt på de breda fönsterbrädorna och kollade på torglivet. Genast på morgonen såg Smulan ett hoppslott när hon satt vid fönstret och dit måste vi ju sedan fara och studsa

När vi sagt hejdå åt farföräldrarna tog vi M/S Saimatar och åkte på vågorna över till Rauhala. Där kollade vi på djur (man fick gå in i vissa inhägnaden och röra djuren), åt lunch och barnen fick leka loss i lekparken före vi hoppade på båten. Kallavesi i Kuopio är vackert och vilka byggnader som fanns vid sjön! Milda Makaroner! Som Smulan skulle säga. Här kunde jag bo sa Mannen, bara det inte skulle ligga så långt borta.

Jag och Mannen bestämde oss för att vi kör hem på natten eftersom våra barn inte är så vana resenärer (i bil). De orkar bra en timme men sedan är det trååååkigt och nääär är vi fraaamme?! Vi körde från Kuopio till Varkaus och badade vid en strand som kompisarna rekommenderat. Klart och fint vatten och vi blev av med all svett och smuts vi samlat på oss i stekheta Rauhala. Vid Varkaus ABC åt vi kvällsmat, klädde barnen i pyjamas och borstade deras tänder. Kl.20 startade vi hemåt och en timme var de vakna före de somnade. När barnen somnat grävde vi fram choklad och chips. Pratade, mumsade i oss godsaker och tittade på den fina solnedgången. Vägen var helt tom och allt löpte smidigt. Dvs. ett väldigt bra beslut att köra hem på natten. Klockan tolv på natten kom vi hem och lyfte över barnen i säng.

Super glada barn vaknade på morgonen och hann inte med något annat än att leka med sina leksaker.