söndag 5 juli 2020

Egna jordgubbar

Vi har en jordgubbstjuv som springer runt och knycker våra gubbar.
En liten ekorrunge. Den kryper under duken och tar för sig. Idag tänkte jag konfrontera den, att den inte är okej att ta andras jordgubbar. Den satt med jordgubben mellan tassarna och tuggade nöjt på den. Jag satte mig bredvid den. Ekorren kollade på mig med en lite blick och fokuserade igen på jordgubben. När den ätit färdigt så hälsade den på mig och viftade med svansen. 
Höh, inte kan man väl vara sur på en sån typ!

Jag plockade en korg med jordgubbar åt oss människor och kastade några halvbra åt ekorren.


Alla vi fyra (människor då) åt en stor skål med jordgubbar och blåbär till kvällsmat. 
Inte illa :)


I fredags var vi till stora Kalvholmen i Esbo och firade mummi (barnens farmor) som fyllde 70 år. Vi gick längs med naturstigen och åt på Gula Villan. En solig och fin dag. Väldigt spännande för barnen med båtresan över till holmen.

Idag fick Smulan världens förkylning, rinnig näsa och ont i halsen. Eftersom corona fortfarande snurrar på i världen så är det bäst att inte se någon nu på ett tag. Väldigt tråkigt för lilla Smulan för att hon skulle imorgon ha fått åka övernatt till farföräldrarna och träffa hunden Routa före den åker tillbaka till Rovaniemi. Hon gillar verkligen sin fasters hund!

Lillebror och Mannen var idag och tittade på ångloket Ukko-Pekka. Planerna ändrades och de bestämde sig för att hoppa med på tåget och reste till Sjundeå. Så roligt tyckte Lillebror. De åkte på vägen tillbaka i restaurangvagnen. Han har berättat om äventyret med stor inlevelse och kan imitera tågets ljud jätte fint :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar