torsdag 2 juli 2020

Första restaurangbesöket i år

Igår hade vi med Mannen tumistid då Smulan och Lillebror åkte över till farföräldrarna. 
Han har länge pratat om att bjuda mig på middag på Palace (klick). Nu kändes det att vi vågar gå ut på restaurang och Mannen tänkte att ni kan vi ta Michelin restaurangen då vi "sparat" och inte ätit ute överhuvudtaget i år.

Före vi gick till restaurangen testade vi Finlands största uteservering som finns nu på Senatstorget. Vi tog varsin drink och det var faktiskt mysigt! Bra med utrymme och ingen trängsel.

Vi klädde upp oss och promenerade till Palace. Jag förstår verkligen varför de har en Michelin stjärna! Herrejess, vilken service och vilken mat! 

Det fanns lika mycket personal som kunder och ALLA (ca 14 rätter) var väldigt goda. Vissa tillreddes vid vårt bord så jag kunde fråga kocken allt möjligt som jag funderade på. T.ex. vad är bonito osv.


Här har vi Palaces kaviar, färska ärter och bonito.

Jag var lite orolig över hur i fridens namn jag skulle orka äta så många rätter. Men det var små munsbitar så det gick bra. Osttallriken skulle jag absolut inte mera ha orkat med.


Vi var så glada när vi gick därifrån. Vi åt i tre och en halv timme och hade så roligt. 
Efter restaurangbesöket tog vi en promenad i tomma Helsingfors.

Vi slog till stort och stannade övernatt i Helsingfors. Det var ett stort utbud på hotell nu när det finns så få turister. Vi bodde på hotel Fabian. Det var ett väldigt fint litet hotell. Det blev billigare att bo på hotell än att åka taxi hem :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar