torsdag 9 juli 2020

Humlornas surr

Idag fyller jag 39 år. Huh, vart har tiden rusat iväg?

Brorsan frågade hur jag firat dagen. Inte på något extra speciellt sätt, vi var hemma och en sväng till lekparken.
Mannen gjorde en stark asiatisk soppa åt mig med ingefära, citrongräs och chili. Super gott! 

Vi har gungat mycket med Lillebror och med Smulan har vi kollat på humlor. Hon har en bibbabok om insekter och ett förstoringsglas så det är roligt att hitta olika flygfän och kryp. Mest har vi hushumlor och trädgårdshumlor kollade vi upp i boken.
På bakgården trivs de allra bäst. Där har jag med tanke planterat växter som de hoppeligen gillar.



Timjanen grävde jag upp förra året längs med vägen där den hade sått sig själv. Den har rotat sig fint i min stig och där surrar det verkligen av humlor.

Oreganon framför odlingslådan har själv hittat hit och jag lät den vara. Den är också en riktig humle- och fjärilsmagnet.


I grönsakslandet växer det i år morötter, ärter, solrosor och ringblommor. Vi väntar med spänning på hur höga solrosorna kommer att bli. De är så ståtliga nu redan.

Här hittar ni bilder från förra året före vi piffade till detta område (klick).

Det har varit en riktigt fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar