onsdag 26 augusti 2020

Bakgården

 Vi har varit ute på gården alla kvällar denna vecka. Jag har ingen lust att sitta efter arbetsdagen, då har jag redan suttit helt tillräckligt. 

Barnen har lekt i sandlådan och hjälp till med trädgårdsjobb. Mannen har byggt på vår mur och jag pysslat med bakgården.

Nu har jag kommit så långt att jag kan visa lite vad jag gjort.

Vi måste ta en klassisk FÖRE bild först.


Här växte långt gräs, ormbunkar, blåbär och en rufsig skranglig tuija.

Förra året gjorde jag planteringsgruppen nere till höger. I den planterade jag en tuija till och flyttade över växter från framgården, fem stycken hosta, en höstanemon, en turkisk julros och nouk. 


Där var Lillebror står och vattnar planterade jag vintergröna jag fick av grannen. Efter att jag rivit bort allt ogräs och hö så vill jag ju inte att de kommer tillbaka. 

Förra året hade jag en klematis på balkongen i kruka, den petade jag ner vid rönnen i höstas. Den växer fint där så den fick stanna. Jag gjorde en till planteringsgrupp av gammal mursten och nu har jag denna vecka flyttat över växter i den.


I den nya planterings "hästskon" växer det blåbär (jag ville ju inte riva upp dem), nävor, alunrot och som extra köpte jag en planta på rea. Det blev en "purppuraheisiangervo Diablo".  Diablon hade så fantastisk mörk färg på bladen så jag tänkte att den skulle se vacker ut när den växer sig hög mot berget.

Jag är så glad över vår bakgård nu när den börjar se trevligare ut. Här vill man spendera sin tid! Jag flyttade över genast några stolar hit så att man kan sätta ner sig och bara stirra på allt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar