söndag 9 augusti 2020

En stuglördag

 Det lovades pang-väder till veckoslutet så vi skurrade över till sommarstugan på lördag.

Det blev lite spänning i resan då motorbåten inte startade på holmen (mina föräldrar skulle hämta oss med den). De kom istället med kanoten emot och jag fick värma upp mina armar och ro över familjen med pick och pack till holmen. Det är roligt att ro, men jag gör det väldigt sällan. 

På stugan hade vi en begravning åt katten Mårran. Han får ligga omringad av blåbärsris. Han gillade verkligen att vara på stugan så det är en perfekt sista viloplats för honom.

Smulan fick måla en sten till graven. Hon ville såklart måla sin kära katt och ett hjärta. Det var viktigt att Mårran har gröna fina ögon och en mjuk svans. Jag tycker att den blev jätte fin! Det är svårt att måla på sten. 

Det badades mycket på stugan och jag tog hem barnens stugkläder för tvätt. Kommer vi ut i år så får jag sedan ta med de kläder som behövs. 

Smulan hade min gamla t-shirt på sig på stugan och mitt första armbandsur. 

Jag såg mig i henne hela dagen. Hur jag pysslade på på samma sätt på stugan när jag var liten. Det var simturer, mat, läsa tidningar och sen simma igen. Jag fick en så stark nostalgisk känsla så jag tvingade min familj att åka på hemvägen förbi huset där min farmor och farfar bodde. Jag ville också ta en titt på badstranden som ligger nära deras hus. Vi hade så roligt där med mina kusiner!

Så mycket känslor vaknar när jag tänker på min farmor och farfar. Hur det såg ut hemma hos dem, hur maten smakade, dofterna osv. Jag gillade verkligen att vara hemma hos dem och jag hade tur som fick bo en sommar alldeles själv med min farmor, utan mina syskon och föräldrar. Vi hade så roligt tillsammans och låg i varsin soffa och pratade om kvällarna. Det var en sommar då jag jobbade i Ekenäs och kunde cykla till jobbet från farmors hem. 

Imorgon cyklar jag igen till jobbet efter 3 års paus! Så spännande! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar