lördag 17 juli 2021

Hettan

 Jag undrar hur många dagar vi har haft lite på båda sidorna av 30 grader i sommar. 

Känns som väldigt många. 

Jag har märkt hur man blir irriterad då det är varmt och försöker hitta på sätt att klara av hettan. Värst är det när det är varmt och fuktigt, lite lättare när det är varmt och torrt. 

Man får läsa i tidningen olika tips på att klara sig, bl.a. dricka mycket och äta salt.

Några grejer som gör att vår familj hålls på gott humör är att vi badar dagligen. 


Konstant hänger våra badgrejer på tork.

Här nära finns det som tur fina sjöar utan blågröna alger. Det klaraste vattnet hade vi i Vierumäki, jag har nog aldrig simmat i så klart vatten!

Ibland känns det nästan som om man börjar frysa när man badat tillräckligt längre :) Fast det varar inte så länge efter att man kravlat upp på land igen. 

Hemma går jag mest i min "hemulklänning" av linne. Min bror tyckte att det närmast ser ut som en enorm skjorta. Hur som helst så är den skön och rör inte vid kroppen, bara vid axlarna.

Vi vädrar för fullt före läggdags, alla fönster och dörrar står på vidgavel.

Jag som gillar att promenera har börjat göra det tidigt när det fortfarande är svalt. 


En dag vaknade jag svettigt kl.5 och tänkte att detta måste jag utnyttja. Så jag var 10 minuter senare ute på promenad. Ingen kom emot, inte så överraskande. Det var skönt att kunna promenera i +20 grader. 

En timme senare har också fungerat bra.

På måndag har de som tur äntligen lovat lite svalare väder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar